søndag den 19. april 2009

En super-teolog taler ud

I dag fortalte jeg i min prædiken i Aalborg Valgmenighed en lille historie fra de gode, gamle dage i det 20. århundrede, hvor de bedste teologer kunne opnå nærmest superstjernestatus. De dage er beklageligvis ovre...
Nå, en af de mest kendte og indflydelsesrige teologer i den protestantiske kristenhed i 1900-tallet var Karl Barth. Engang skulle han holde en forelæsning på et universitet i Chicago, og journalisterne kastede sig over ham, som de i dag kaster sig over ugens nye showbizz-sensationer. Ved en pressekonference blev denne super-teolog stillet spørgsmålet:
- Dr. Barth, hvad er den dybeste sandhed, du har lært af dine studier?
Barth, hvis hovedværk er på tusindvis af sider, som de færreste har læst og endnu færre forstået, svarede:
- "Jesus elsker alle små, Bibelen fortæller så".
Hvad er den dybeste sandhed, du har lært af Mesteren fra Nazareth? (Du må gerne svare nedenfor)

1 kommentar:

  1. Jeg har lært, at Jesu kærlighed er en gave som jeg kan få konkret og håndgribelig del i. Når fx utålmodigheden og frustrationen koger over er Hans kærlighed kun en enkelt bøn væk: Herre, hjælp mig.

    SvarSlet